Wednesday, November 3, 2010

rase nak marah pulak.. kenapa?

story-mory by mariatul yang kepoh dan bijak.


selamat pagi dunia.. hahaha awal pagi.. masih tak boleh tido coz bantai nescafe tadi.. dalah mase makan malam minum teh ka..(giler kau mariatul, semua berkafein tau!)
oh yea, sebut pasal makan tadi.. nak marah plak rase..
eh, makan pon boleh nak marah ke? kenapa ea..


meh rapat2 aku nak cerita.. aku ni kalau orang nak buat baik, aku setuju.. sokong.. sangat setuju.. tapi biarlah bertempat.. 
ha...rapat lagi.. nak start cerita ni.


mud aku memula memang happy, memula memang best.. yelah.. ade orang belanje makan..(die sangat ikhlas).. lepas tuh lepak jap.. berbual2.. oh ye, kami berempat.. 2 lelaki, 2 perempuan..
lame jugak la lepas kat kafe.. beselah, jarang jumpe, jarang makan kat kafe, selalu bungkus jek kan...
dalan 9.30 malam (dari pukul 8suku) aku pon mendecidekan diri untuk blah.. 
tetibe ade satu KELOMPOK pompuan datang bagi risalah...
semua dapat, dapat pasal "ZINA" pasal "BATASAN LELAKI DAN PEREMPUAN", pasal "BERCINTA DALAM ISLAM"..
aku memula macam takde perasaan sangat.. yelah.. aku tak buat salah pon..


tetiba aku rase muka aku panas jek.. kenapa?
aku baru perasan yang hanya meja kiteorang jek yang dapat..
apa makne?
for sure dieorang ingat aku kapel dengan boy yang kat situ..
okeyh, aku marah.. marah coz aku fikir semula..kalau betul dieorang nak berdakwah ke, hape ke, kenapa perlu certain meja yang dapat? maksud aku meja yang ade lelaki pompuan jek...
kalau betul nak buat baik, benda tu kan pengetahuan umum..kenapa nak bagi certain meja jek?


oh ye.. tahu ape perasaan aku? 1)malu la kan.. kalau korang tak malu ke? 2)bengang coz aku dengan dak tu takde pape..just makan...3)rase maruah aku bedebuk!!!! eh, satu kafe tuh tengok tau.. dah lah datang ramai2, lepas tuh buat macam aku buat zina kat situ...


aku rase marah la jugak.. last2 aku blah.. risalah tadi? aku bagi membe aku yang tengah makan kat situ, terus aku blah...memang lah tanggungjawab yang baik.. tapi korang dah buat orang rase malu..korang rase ape hukum berdakwah tapi at the same time kau buat orang malu?
dah bagi risalah, terus blah...uih....terbakar jap aku..


p/s: tak salah kalau kalau bagi semua orang kertas tuh...oh yea, aku ade gak belajar adab berdakwah kat sekolah..i'm not too jahil la even aku ni tak bertudung labuh.. cerita lain kat sini...



6 comments:

khaifaiz said...

Tgk entry khaifaiz "Persepsi Segi Tiga"... 2 la org yg suka buat persepsi.. sapa kita nak menilai org lain.. blm tntu btl apa yg kita nilai.. bersabar la cik mariatul

maria_m0hamadiah said...

khaifaiz: saye sedang bersabar.. tapi maruah saye?

aibaks said...

mariatul.. ni pendapat aibaks je la kan..
dlm islam.. kite nak tegur orang kene dalam keadaan yang tidak mengaibkan orang tu.. contoh mungkin sekumpulan wanita itu nak ajak cara baik n tegur cara baik.. die tak la sampai nak ngumpat kat ramai2 orang kt situ supaya memalukan mariatul.. ini cume pendapat aibaks.. klu tak suke.. leh abaikan..

maria_m0hamadiah said...

tapi kenapa macam ade sindiran di situ.. maksud saye kalau betul die tak nak memalukan sesapa, sepatutnye die akan bagi semua orang risalah tuh.. datang berkumpulan sampai menarik perhatian ramai....

misyamissyou said...

hmm..kdg2 care diorg ni salah..patut la dakwah x berkesan..sabar je la ye sbb kamu xbersalah pon..

maria_m0hamadiah said...

miss: mungkin kalau die bagi semua orang malam tu, saye akan bawak balik risalah tu dan bace...tapi saye dah takde hati nak bace...thanks ur opinion..^_^